Dag 2

3 juli 2018 - Wenen, Oostenrijk

Vandaag was ‘specialisation day’, waarbij je bij de inschrijving van de Summer School moest aangeven welke workshop je wilde volgen en vond gedurende de hele dag plaats. De specialisatie die wij gekozen hadden is: ‘Creative thinking and problem solving: how to think through problems and save the world’, gegeven door John Delacruz. Hij heeft onder andere uitleg gegeven over hoe het brein werkt in relatie met creativiteit, 5 stadia van het creatieve proces en tips voor de pitch van vrijdag.

De vijf stadia van het creatieve proces en vijf tips voor een pitch of presentatie waren voor mij het meest belangrijk, omdat ik het gevoel had dat ik dit direct kon gebruiken. En aangezien ik ze direct kan toepassen, wil ik jullie deze lijstjes ook niet onthouden. Ik heb de lijstjes in het Engels moeten leren, maar ik zal het gemakkelijk voor jullie maken en de lijstjes vertalen naar het Nederlands.

Vijf stadia van het creatieve proces, die elk creatief persoon zal doorstaan om ideeën te creëren:

1. Gun jezelf een incubatieperiode
  2. Werk samen met diverse teams
  3. Beweeg je lichaam
  4. Haast je niet
  5. Oefen een beetje druk uit

Vijf tips voor een pitch of presentatie:

1. Houd het simpel op je PowerPoint/poster of iets dergelijks: verminder tekst en maak gebruik van afbeeldingen
  2. Start sterk met een persoonlijk verhaal, laat passie zien met het onderwerp
  3. Maak het visueel
  4. Eindig met een samenvatting
  5. Oefenen, oefenen, oefenen! Oftewel in Engels: REHEARSE!

Na veel nieuwe Engelse termen en uitleg was het tijd voor de opdrachten. Het onderwerp van de workshop was voedselverspilling en de rol van Hellmann’s (sauzenmerk), waarbij we een idee moesten gaan verzinnen om voedselverspilling te verminderen. In verschillende rondes ben ik samen met twee professionals, een uit Zwitserland en een uit Bulgarije, aan de slag gegaan met ideeën verzinnen om de voedselverspilling te verminderen. De eerste ronde moeten we met elkaar er over praten en zinnen opschrijven die in je opkwamen, vervolgens op een groot vel onze ideeën tekenen en tot slot ons idee voor te bereiden om te pitchen aan de groep. Halverwege kwam John Delacruz langs om te kijken hoe het ging en vertelde ons dat wij meer ‘out-of-the-box’ moesten gaan denken en extremer te gaan tekenen. Het resultaat hiervan laat ik liever achterwege, maar het was een leuke opdracht om te doen. Wat nou de connectie met Hellmann's was, snap ik eigenlijk nu nog steeds niet. Maar hij vond onze pitch helemaal prima, dus dat is mooi!

Om half 5 was de workshop afgelopen en als je denkt: ‘lekker op tijd klaar voor een vrije avond’, dat kennen wij hier niet want er moet vrijdag nog een campagne opgeleverd worden. Na de workshop dus nog aan de slag met mijn team: een Fransoos, een Tsjech en een Nederlander. Dat vind ik stiekem nog het fijnst dat er een Nederlander in mijn team zit, zodat als ik even niet op een woord kan komen zij mij hierbij kan helpen. Na anderhalf uur nog met mijn team gewerkt te hebben, waren wij er klaar mee voor vandaag en ga ik nu samen Lieke lekker even genieten van nog een kort vrij avondje om morgenochtend weer fris om 09.00u in de schoolbanken te zitten.

Foto's van de tweede dag zijn te vinden onder het kopje foto's: Dag 2.

1. Lidwien Langelaar:
    Enthousiast verhaal weer.
    Volle dagen hebben jullie hoor.
    Nu even bijkomen en morgen fris aan alweer de derde dag beginnen.
    Xxx
  2. Mies:
    3 juli 2018
    Super. Out of the box denken en tekenen dat moet je goed afgaan. :)
  3. Petra:
    3 juli 2018
    Ook op de tweede dag veel geleerd en toegepast.Een beetje gewend al in een andere omgeving studeren?
    Fijn met een ned meisje in je team😀
  4. Ilse:
    3 juli 2018
    Ja zeker, voelt als thuis om hier te studeren. Ook omdat we super dichtbij de universiteit zitten en de universiteit een heel fijn gebouw is!
  5. Annemarie:
    3 juli 2018
    Wat leuk om te lezen! Creatief denken geeft altijd heel veel energie! Veel plezier nog!
  6. Carla Kroon:
    3 juli 2018
    Leuk om te lezen die korte dag impressies.
  7. Nelleke:
    4 juli 2018
    Leuk om je blog te lezen.
    Succes vandaag 🍀😘